Mama Antka pisze, że jej pięciolatek świetnie radzi sobie ze sztućcami przy stole, potrafi narysować proste kształty geometryczne, a wielką radość sprawiają mu gry edukacyjne.
Rozwój dziecka – jak może pomóc technologia?
Boom technologiczny trwa od dawna i obejmuje coraz to nowe dziedziny życia – w tym także wychowanie i rozwój najmłodszych. Dzieci w coraz młodszym wieku mają kontakt z ekranem komputera czy tabletu i poznają elektroniczny świat. Co na to rodzice? Niektórzy włączają wirtualną rozrywkę w codzienną zabawę, inni – całkowicie z niej rezygnują. Które podejście jest właściwe?
Psychologowie twierdzą, że dziecko do 2 roku życia nie powinno mieć styczności z ekranami urządzeń elektronicznych, jednocześnie wskazując, że zdroworozsądkowe podejście do tematu gier edukacyjnych dla dzieci może przynieść wiele dobrego dla małego człowieka. Ważne, by rodzic świadomie wybierał rodzaj gry, kontrolował czas zabawy, a także rozmawiał z dzieckiem na temat odczuć i wrażeń. Warto pamiętać, że bezpieczna gra dla dzieci nigdy nie zastąpi czytania książek, wspólnego układania klocków czy rysowania, ale może być przyjemnym uzupełnieniem dziecięcych zabaw. Jakie mity krążą na temat gier komputerowych dla dzieci?
Mit nr 1: Gry komputerowe są przepełnione agresją i wulgarnym językiem
Walka to rzeczywiście jeden z motywów przewodnich wielu przygodowych gier komputerowych. Gracz ma za zadanie dotrzeć do wyznaczonego celu, a po drodze pokonać przeciwnika. Unicestwienie skutkuje nagrodą – uzyskaniem dodatkowych punktów czy przejściem kolejnego etapu. Przemoc w takich grach jest wpisana w wirtualną przygodę.
Takich gier zdecydowanie należy unikać, co nie oznacza, że na rynku nie ma pozycji, na które warto się zdecydować. Wybierając wirtualną rozrywkę warto zwrócić uwagę na jej wymiar edukacyjny – czego dana zabawa uczy, jakie zachowania społeczne propaguje, czy pobudza kreatywność i wzmacnia logiczne myślenie? Bezpieczne gry dla dzieci to idealna alternatywa dla „strzelanek” czy wyścigów samochodowych – właśnie takie pozycje proponuje Kubuś. Gry: „Na tropie”, „Kanapki” czy „Marchewki” z pewnością spodobają się nie tylko maluchowi, ale i Tobie.
Mit nr 2: Gry komputerowe dla dzieci to strata czasu
Bezsensowne patrzenie w monitor i marnotrawstwo czasu – takie opinie można usłyszeć na temat wirtualnej rozrywki. Skupiają się one na założeniu, że gry komputerowe dla dzieci jedynie szkodzą. Tymczasem mądrze dobrane gry dla pięciolatka pomagają rozwijać jego zdolności poznawcze i językowe. Stymulują procesy umysłowe, uczą logicznego myślenia i wspomagają koordynację wzrokowo-ruchową. Zabawa będącą nauką przynosi także lepsze efekty – dziecko nie jest przymuszone do zdobywania wiedzy.
Kubuś wie, jak ważna jest zabawa w rozwoju psychofizycznym dziecka, dlatego jego gry wspierają naukę gotowania, rozszerzają wiedzę o przyrodzie i propagują pozytywne wzorce zachowań – segregację śmieci i recykling. Jednym z przykładów edukacyjnych zabaw, które rozwijają umiejętność logicznego, wieloetapowego myślenia, jest „Koder”. Zadaniem dziecka jest przeprowadzenie przyjaciół Kubusia do sympatycznego misia, tworząc kod, który zaprogramuje drogę. Dziecko ma do wyboru kila prostych komend, które połączone w całość tworzą rodzaj algorytmu. Gra w naturalny sposób wprowadza młodego człowieka w świat programowania.
Rozwój językowy dziecka a gry komputerowe – co na to logopeda dziecięcy?
Dla rozwoju językowego dziecka najważniejsza jest interakcja słowna dziecka z opiekunem – pamiętajmy, że nic jej nie zastąpi. Dlatego czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy czynności, które razem wykonujemy, śpiewajmy piosenki.
Jeśli zdecydujemy się na urozmaicenie czasu przedszkolaka zabawą przed komputerem, wybierzmy grę z komentarzem lektora, aby dziecko miało możliwość rozwoju mowy czynnej i biernej, tzn. nie tylko słuchało, ale też było zachęcone do powtarzania nowych słów.
Jeśli to tylko możliwe, towarzyszmy dziecku w wirtualnej zabawie. Pamiętajmy, że układ nerwowy przedszkolaków jest jeszcze bardzo niedojrzały i bodźce płynące z gry mogą być dla niektórych dzieci zbyt intensywne. Dlatego obserwujmy reakcje naszych podopiecznych i jeśli jego zachowanie wyda nam się podejrzane (np. ekscytuje się zbyt mocno), przerwijmy grę. Aby dziecko nie odczytało tego jako kary, po wyłączeniu komputera, możemy przenieść fabułę gry do realnego świata, rysując nowo poznane postacie czy kontynuując zabawę w kolory, liczenie, nazywanie itp.
- Izabela Hudziec, logopeda dziecięcy
Mit nr 3: Granie w gry komputerowe prowadzi do uzależnienia
W skrajnych przypadkach, gdy dziecko jest pozbawione kontroli rodzicielskiej i wirtualny świat zaczyna wypełniać jego codzienność, uzależnienie od komputera staje się realną groźbą. Dlatego tak ważne jest zdrowe i racjonalne podejście rodziców do czasu, jakie dziecko spędza przed ekranem. Warto pamiętać, że nawet gry edukacyjne dla dzieci nie mogą być substytutem codziennej zabawy rodzica z przedszkolakiem. Mogą jedynie stanowić dodatkową formę zabawy, która będzie we właściwych proporcjach z innymi aktywnościami, które wpływają na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka.
Zobacz, jakie propozycje bezpiecznych gier dla Twojej pociechy przygotował Kubuś!